Agenda | Activitats | Biblioteca | Login

Blogs Escola Sant Gregori

  • Inici
    Inici Aquí pots trobar totes les entrades de blog de tota la pàgina web.
  • Categories
    Categories Mosrta un llistat de les categories d'aquest blog.
  • Etiquetes
    Etiquetes Mostra un llistat d'etiquetes que s'han emprat al blog.
  • Blogaires
    Blogaires Cerca al teu blogaire favorit de la pàgina.
  • Blogs d'equip
    Blogs d'equip Troba els teus blogs d'equip favorits aquí:
  • Dades d'accés
    Dades d'accés Formulari d'inici de sessió

El mite de Prometeu segons Protàgores

Publicat per a a ESGPENSAMENT
  • Mida de la font: Més gran Menor
  • Visites: 853
  • 150 Comentaris
  • Imprimeix

Aquí teniu el text del mite de Prometeu que hem treballat a classe. Com sabeu és una versió del mite que trobem en un diàleg de Plató. Els diàlegs de Plató són com obres de teatre que tenen per objectiu introduir-nos en la filosofia, això és, despertar en nosaltres una actitud determinada, una actitud reflexiva. En honor a la veritat, direm que Plató fa explicar el mite a un dels personatges del diàleg, i que aquest personatge és en realitat històric: és un pensador, Protàgores, que va viure a Grècia el segle V a.C.. Els mites grecs tenen moltes versions, i aquest particularment. Cada versió és una modificació del mite, modificació que té una intenció. La pregunta que us faig és: quina és la intenció de Protàgores quan explica el mite d'aquesta manera? Heu de tenir present que la diferència específica d'aquesta versió és el darrer paràgraf. Redacteu una interpretació d'aquesta versió del mite de Prometeu, que no sigui un resum del que explícitament diu Protàgores sinó una reflexió sobre el sentit o missatge que vol transmetre. Per il·luminar-vos, llegiu el post anterior, titulat "moral", i tingueu present que la justícia i la vergonya són, en aquest text, conceptes morals.

«Era en aquell temps en què els déus existien, però les nissagues mortals no existien encara.  Quan arribà també el dia assenyalat per al naixement d'aquestes, els déus les modelaren a l'interior de la terra, barrejant terra i foc i totes les coses que es poden combinar amb la terra i el foc.  Quan les hagueren de fer sortir a la llum, ordenaran a Prometeu i a Epimeteu d'atribuir i repartir totes les qualitats de la faisó més convenient.  Epimeteu, però, demana a Prometeu que el deixi repartir.

-Quan jo ho hauré fet, digué, tu ho revisaràs.

 I aconseguit el consentiment, es posa a repartir.  En la distribució dóna als uns la forca sense la velocitat; als més febles concedeix la rapidesa; els uns, els arma, als qui no són armats per natura disposa alguna qualitat que els salvi.  A aquells que revesteix de petitesa, els concedeix la fugida a vol o l'habitació sota terra; aquells als quals augmenta la grandària, els salva per aquesta mateixa; i en fi, anava repartint bo i servant un equilibri. Tot això ho combinava tenint força cura que cap espècie no desaparegués.  Quan les hagué socorregudes contra llurs destruccions recíproques, s’ocupà de llur defensa contra les intempèries que venen de Zeus, abillant-les de pèls espessos i de pells gruixudes suficients contra el fred i capaces per altra banda contra la calda, i per a anar a dormir, procurà jaç propi i natural per a cadascuna; i per a calçat donà als uns peülla, als altres pells gruixudes i sense sang.  Després d’això, s’ocupà de donar a cadascú un aliment diferent: als uns donà les herbes de la terra, als altres els fruits dels arbres, a d'altres les arrels; a alguns donà per a aliment la carn dels altres, i a aquells donà una descendència limitada, mentre que llurs víctimes tingueren en canvi gran fecunditat, tot per tal d'aconseguir la salvació de l'espècie.  Però Epimeteu, que no tenia prou saviesa, no s’adonà que havia despès totes les qualitats amb els irracionals: restava sense part en la distribució el gènere humà, i Epimeteu estava perplex sobre què faria.

 Trobant-se en el dubte, compareix Prometeu a fer la inspecció i veu tots els animals proveïts harmoniosament de tot i l'home, en canvi, nu, descalç, sense jaç i desarmat.  Ja havia arribat el dia assenyalat a l'home per a sortir de la terra a la llum.  Prometeu, trobant-se en la dificultat de no saber quina mena de defensa trobaria per a l'home, roba a Hefest i a Atena l'habilitat tècnica i el foc -perquè sense el foc no era possible que aquella qualitat fos adquirida per ningú o esdevingués útil- i en fa do a l'home.  Així fou com l'home adquirí les arts útils a la vida, però la política mancava, perquè era amb Zeus.  I Prometeu no tenia ja temps de penetrar a l'acròpolis que habitava Zeus; altrament,les guardes de Zeus eren terribles; però pogué penetrar d'amagat a l'obrador d'Hefest i Atena, on ells dos es dediquen a llurs arts preferides, talment que, havent robat les arts del foc a Hefest i la resta a Atena, pogué donar-les a l’home, i així l'home es trobà ben equipat per a la vida.  Prometeu després, segons que es conta, fou acusat de robatori per culpa d'Epimeteu. 

Com que l'home participava de la condició divina, comença per ésser l'únic de tots els animals que honorà els déus, i s'emprengué de construir altars i imatges divines; després adquirí de seguida l'art d'emetre sons i mots articulats, i inventà l’habitació i el menjar i el jaç i la manera de treure aliments de la terra.  Proveïts així, els homes vivien al començament dispersos, perquè no hi havia ciutats.  Així doncs eren destruïts per les bèsties, per tal com elles eren en tot més fortes que l'home i l'art d'aquest li era un ajut suficient per a nodrir-se, però deficient per a la lluita amb els animals; perquè no posseïa encara la tècnica política de la qual l'art de la guerra és una part.  Així cercaren d'aplegar-se i de salvar-se fundant ciutats; però quan s'aplegaven es feien mal mútuament, perquè no tenien l'art de la política, talment que es dispersaven novament i eren destruïts.  Zeus, aleshores, tement per la nostra espècie que no desaparegués del tot, tramet Hermes portant als homes la vergonya  i la justícia, per tal que hi hagués a les ciutats l'harmonia i els lligams creadors de l'amistat. I Hermes aleshores pregunta a Zeus: ¿De quina manera cal donar als homes la justícia i la vergonya? ¿Talment com s'havien repartit les altres virtuts repartiré aquestes?  Perquè han estat repartides així: un de sol que posseeixi l'art de la medicina serveix a molts profans, i així mateix s'esdevé amb els altres artesans. ¿Establiré així la justícia i la vergonya entre els homes, o les repartiré entre tots? -Entre tots, féu Zeus, que tots en participin; perquè no subsistirien les ciutats si només uns pocs n'estiguessin proveïts, com s'esdevé amb les altres arts.  Altrament, imposa de part meva la llei, que l’incapaç de participar de la justícia i de la vergonya sigui exterminat com una plaga de la ciutat.» 

Plató, Protàgores, 320, c, 2 – 322, d (ed. Textos Filosòfics, Ed. Laia, trad. Joan Crexells, p. 140-143)

 

 

Comentaris

  • Maximilia Sagarra Pressegue
    Maximilia Sagarra Pressegue Dilluns, 22 Maig 2017

    Profesor disculpi el meu retard.
    El mite de Prometeu creat amb la intenció de explicar una realitat molt difícil d'explicar, que és la diferència entre l'ésser humà i la resta d'animals.
    el que ens fa entendre el text es que el ésser huma com qualsevol altre animal està dotat d'una qualitat, però la diferència és que el ésser humà està dotat d'una qualitat divina, i això fa que estiguem més evolucionats que la resta d'animals i que anem milloran dia rere dia. Però el text ens diu que per poder mantenir un orde Zeus crea la nostra política, amb lleis i normes que hem de cumplir. apart d'això Zeus també ens otorga sentiments , com la vergonya, l'angoixa etc.. i seguit d'això ve la creença dels deus que serveix com a justifcació del que no sabem.

  • Ignasi Lasheras Quintas
    Ignasi Lasheras Quintas Dimarts, 23 Maig 2017

    Trobo que comences molt bé quan dius quin és l'objectiu del text, però després oblides el que has dit quan parles del que s'hi diu de la política. El tema del text és la política, i concretament la justícia i la vergonya. Pots reescriure el teu comentari lligant el que el text diu amb el que hem fet a classe?

  • Georgina de Lemus Martín
    Georgina de Lemus Martín Diumenge, 21 Maig 2017

    En aquest diàleg Protagores parla de l’evolució de l’espècie animal i humana, els deus creen els animals donant-li virtuts per la seva supervivència, i dota a tots la qualitats especifiques per la supervivència i adaptar-los al medi.
    En canvi el ser humà el dota de eines intel·lectuals per la seva supervivència i donat això la seva evolució en teoria millora dia a dia.
    En diferencia dels animals que funcionen per instint el home pateix, s’angoixa, esta content, estima, pensa, te vergonya etc.. això el fa mes complex.
    Zeus posa ordre en el home crea lleis per seguir-les, la creença amb els Deus serveix per justificar coses que no sabem, i seguir una estreteja de comportament, sentir vergonya amb diferencia dels animals ens fa pensar que hem fet be o malament, i ens permet pensar i preguntar el perquè de moltes coses.
    Georgina de Lemus

    Contestar Cancel·la
  • Ignasi Lasheras Quintas
    Ignasi Lasheras Quintas Dimarts, 23 Maig 2017

    Bé, Georgina

  • Guillermo Sunol Escribano
    Guillermo Sunol Escribano Diumenge, 21 Maig 2017

    en aquests textos, Protàgores, aprenent de Plató, el real autor de l'obra que s'ha esdevingut, expressa segons les seves creençes religioses d'aquell temps perquè l'home té l'aspecte que té y a què es deu la seva inferioritat en recursos de la seva naturalesa, però en canvi sigui el més virtuós de tots
    la seva teoria diu així: quan els déus van repartir virtuds als animals, va donar a cada animal la virtut que necessitava per sobreviure. als tigres va donar grans queixals i grans urpes per ser un caçador virtuòs. A l'abella dóna ales per poder collir polen virtuosament. A la jirafa dóna un coll llarg per tenir la virtut d'arribar a les plantes més altes. A l`ós dona un llarg pelatge per no passar fred.
    Però a l'home no dòna ni un coll llarg, ni unes ales per volar, ni unes urpes i queixals gegants, ni una gran quantitat de pél per abrigar-se. En canv¡ el dona les virtuts de l'habilitat i del foc, unes virtuts exclusivament divines.
    podem interpretar d'aquest text que en cert sentit som en part divins, i més virtuosos que la resta dels animals.
    willy suñol
    seria de la meva honra que perdonés el meu retard

  • Ignasi Lasheras Quintas
    Ignasi Lasheras Quintas Dimarts, 23 Maig 2017

    Però el tema que estem fent es diu "moral", Willy.

  • Paula Bach Calsamiglia
    Paula Bach Calsamiglia Dissabte, 20 Maig 2017

    aquest mite ens parle de l'èsser humà. Els homes tenim coneixements i tenim tècnica. La tècnica és la qualitat que destaquem més. Gràcies a ella ens podem fer cases, foc... l'homa veu el món com una cosa creada per Déu, i si està creada vol dir que te tècnica. l'homa està format per qutre coneixements imprescindibles: la justicia, la vergonya, la tècnica i la politica. gracies a tots aquests coneixemnts els homes hem après a millorar la societat.
    Els homes son superiors que els animals, pel fet de tenir coneixements tan desembolupats. no obstant som inferiors que Déu. Podriem dir que estem entre mig.
    perdo per le retard, no em funcionava la pagina de l'escola.

  • Carol Estefani Tellez Contreras
    Carol Estefani Tellez Contreras Dissabte, 20 Maig 2017

    Hola professor sento el retard:(

    En aquest diàleg Protàgores vol destacar que tots els animals tenim qualitats aplicables al món per defensar-nos, atacar, etc.. Però ens fa veure que els humans tenim qualitats que van més enllà de les físiques de tots els altres animals, tenim virtuts. El foc i la tècnica, això és el que ens diferencia de tots els altres animals. El poder de la creació és el que ens fa pensar que algú ha creat el món, per això creiem en l'existència dels déus. Per l'humanitat no es podia sostenir només amb la creació, es necessitaven societats on tothom tingués justícia i vergonya, política. No les podien tenir uns quants com en les altres arts, perquè sinó el que no tingués justícia ni vergonya destruïria els demés. Per això Zeus ha de repartir la justícia i la vergonya entre tots.

    Si no es té vergonya la gent faria el que volgués sense pensar en les conseqüències i farien el mateix error una i altra vegada . La gent que té vergonya pensa entre la relació causa-conseqüència i es poden equivocar una vegada però per vergonya no ho tornarien a fer.

    La justícia és una virtut moral en la qual cada home es guia per la veritat, el que és just.

  • Bernat Roset de Mas
    Bernat Roset de Mas Dissabte, 20 Maig 2017

    En aquest text l'autor, Plató, filòsof grec, explica un mite el qual ens fa reflexionar sobre varies coses.
    Ens fa entendre que els déus van donar diversos poders als animals com per exemple: la velocitat i la força. Però és van descuidar de donar algun poder als humans i Prometeu els hi va robar la tècnica i, gràcies a això, han pogut crear llocs on viure, hospitals,armes per defensar-se...En conclusió,gràcies a la tècnica, els éssers humans han pogut evolucionar i canviar d'etapa. Per això es diu que els humans han creat el món i, es per això que els homes adoren als déus.
    Per això podem dir que els homes són superiors als animals gràcies a que Prometeu els hi donés la tècnica .

  • Marta Segura Sanchez
    Marta Segura Sanchez Dijous, 18 Maig 2017

    En el text el que el autor ens voltransmetre es que els animals els humans i els deus no son tant diferents perque els homes son mig deus i mig animals, pero hi ha altres significats com que som mes inteligents que el animals perque tenim el poder divi tambe tenim nosio de la justicia que es el principi moral que inclina o obra

  • Carlota Riera Piera
    Carlota Riera Piera Dijous, 18 Maig 2017

    En aquest text l'autor ens vol fer veure que tots els animals (humans incluits) tenen les seves estratègies per sobreviure devant la vida, però ens destaca que els humans tenen dos tècniques que els diferencia dels animals que són la tecnica i el foc. Això fa que estiguem en una posició més alta que els animals però més abaix que els déus, és a dir, estem en un punt inter-mig. L'ésser humà és l'únic que enten el món com una cosa creada per aquesta raó són els que creuen en déus. Saber política per els humans és una distinció entre el bé del mal i gràcies a la política els humans ens hem anat entenen al llarg del temps i la societat ha anat avançant ja que les coses es parlaven i s'escollia que seria i que pot ser el millor per a nosaltres. Junt amb la politica trobem la justicia i la vergonya que ajuden a que ens entengem millor, i també, hi trobem la moral. Gràcies a aquestes tres raons, com ja he dit abans, la societat a anat abançant mica en mica.
    Perdo-n'hi per el retard

  • Monica Ripol Vadri
    Monica Ripol Vadri Dijous, 18 Maig 2017

    Aquest text el que ens explica i ens vol transmetre és que els humans són els que estan entremig dels déus i els animals. Els déus tenen un origen diví per això són superiors als homes. Però els éssers humans tenen el poder de creació i tècnica que els animals no tenen. A més els humans tenen el poder de la justícia i l'habilitat de la vergonya que fan avançar la societat.
    També ens diu que la moral és allò que ens permet distingir allò que és bo del que no ho és.

  • Mònica Hoste Ferrer
    Mònica Hoste Ferrer Dijous, 18 Maig 2017

    Protàgores ens vol fer veure que els humans no som com els déus ni com els animals

  • Maria Bravo  Foguet
    Maria Bravo Foguet Dimecres, 17 Maig 2017

    Hola professor, sento contestar-li amb retard.
    Protàgores ens explica com van ser atribuïdes i perquè les habilitats del home i perquè som així. Els deus ens les van donar perquè poguessin conviure entre nosaltres sense matar-nos; d'aquí que tenim la política.
    Nosaltres (els humans) tenim les següents habilitats: la tècnica, justícia i la vergonya. Això fa que l'home sigui l'únic capaç de crear, de manera que estem per davant dels animals i una mica més aprop dels deus; per això els hi donem gràcies als deus i per això surt la religió. Per això els hi donem les gràcies, per crear-nos, com si els hi debessim la nostra existència. Aquí tenim la relació amb la moral que ens van atribuir per poguem conviure.
    MARIA BRAVO

  • Alejandro Castaño Lozano
    Alejandro Castaño Lozano Dimecres, 17 Maig 2017

    L'autor en aquest text intenta fernis veure que som diferents dels animals, que els animals sembla que els hagues crerat algu com si fosin maquines,tenen caracteristiques per viure ells sols sense dependre de ningu i aixo els defineix .Encanvia l'home no te una caracteristica fisica sino que la te mental i es la tecnica.Aquesta caracteristica fa que nosltres siguem els deus ,siguem els que ho creem i fa que sigui una caracteristica divina,Aquesta tecnica es divina i ens fa crear pero tambe pensem que hi ha algu que ens va crea a nosaltres i al mon.Per aixo som l'unic esser religios i la politica tambe i ens diu el que esta be i el que no .

  • Anna Cucurella Tuset
    Anna Cucurella Tuset Dimecres, 17 Maig 2017

    Segons l'autor la tecnica només la tenen els homes ,es a dir,l'home es sabi i racional.Les persones han estat creades i per aixó son religioses,ja que algo o algú ha hagut de ser el creador.A diferencia dels humans,els animals no estan dotats de la tecnica,per tant no son capaços de comprendre la vida.
    Per que fa la relació entre tecnica i la política podriem dir que la política es una tecnica nessesaria per conviure.
    Es podria dir que els homes som essers superiors gràcies a la tecnica.

  • Martina Casañé Cabot
    Martina Casañé Cabot Dimecres, 17 Maig 2017

    L'autor d'aquest text és Plató. L'última part del text explica quan Zeus i la resta de Déus van decidir repartir la vergonya i la justícia per igual. És important que totes les persones tinguin el mateix sentit de la vergonya i la justícia. Quan parla de justícia és refereix sobretot a l'ètica i la moral, i per això diu que la moral ha d'estar inclosa. Al llarg dels anys la societat acaba tenint un concepte molt semblant respecte l'ètica. Els homes hem après a demanar perdo i a corregir els nostres errors com a individus, seguint les formes ètiques. Com a societat hem definit conceptes com la justícia, la política i, de vegades la educació i la religió.

  • Hans Lluis Herrmann Jane
    Hans Lluis Herrmann Jane Dimecres, 17 Maig 2017

    En aquest text l'autor, Plató, explica un mite el qual ens fa reflexionar sobre varies coses.
    Podem entendre que els animals tenen característiques naturals que els ajuda a sobreviure com la velocitat i la força. Encanvi els humans tenen la tècnica i gràcies a això han pogut crear llocs on viure, fer foc o armes per defensar-se. Podem asociar la tècnica i la política ja que la política és una tècnica per poder conviure. A més a més, la tècnica és, segons el mite, la tècnica és una característica divina que va ser robada pels homes. per això el món és una cosa creada pels homes però amb ajuda dels Déus perquè aquests li van donar la tècnica. És per això que els homes començen a adorar als Déus.
    Així que podem dir que els Déus van donar als animals força i velocitat per sobreviure i els homes tenen la tècnica que els fan un ésser superior.

  • Javier Villavecchia Sanchez
    Javier Villavecchia Sanchez Dimecres, 17 Maig 2017

    En aquest text es parla de que els animals tenen unes característiques naturals per sobreviure, per tant, viuen en harmonia amb la naturalesa. En canvi, l'home se l'ha dotat de coneixaments tècnics de manera que té la capacitat de adaptar-se a les condicions naturals. Per exemple l'ós és un animal que hiverna, és a dir, que durant l'hivern no menja perquè ja té reserves en el seu cos. També han dotat a l'home la capacitat de viure en societat i la capacitat moral de saber què està bé i què està malament. D'altra banda, els animals actuen per instint, és a dir, si tenen gana maten sense pensar si està bé o malament.

  • Francisco Vidal Gasset
    Francisco Vidal Gasset Dimecres, 17 Maig 2017

    En aquest text l'autor identifica a l'home com l'únic ésser que té la tècnica per sobreviure i també la política, per tant diem que és un ésser diví, però també religiós i l'únic capaç d'entendre el món, Tots aquests poders, els han rebut de Prometeu, ja que pensa que l'ésser humà no té unes carcterístiques físiques per defensar-se dels altres animals irracionals.
    Gràcies a que els homes som superdotats respecte la resta d'animals podem raonar i justificar les coses.
    Fins al moment tampoc es coneixia ni la justícia ni la vergonya, fins que Prometeu les repartí per a construïr ciutats.
    També hem de parlar de la moral que és el conjunt de costums per jutjar el comportament de l'ésser humà en vers el bé o el mal segons el seu comportament.

  • Per poder enviar comentaris primer has d'iniciar sessió

Deixa el teu comentari

Convidat
Convidat Dimarts, 23 Maig 2017

Entrades Relacionades

No post has been created yet.

Login Alumno