Agenda | Activitats | Biblioteca | Login

Blogs Escola Sant Gregori

  • Inici
    Inici Aquí pots trobar totes les entrades de blog de tota la pàgina web.
  • Categories
    Categories Mosrta un llistat de les categories d'aquest blog.
  • Etiquetes
    Etiquetes Mostra un llistat d'etiquetes que s'han emprat al blog.
  • Blogaires
    Blogaires Cerca al teu blogaire favorit de la pàgina.
  • Blogs d'equip
    Blogs d'equip Troba els teus blogs d'equip favorits aquí:
  • Dades d'accés
    Dades d'accés Formulari d'inici de sessió

Deure

Publicat per a a ESGPENSAMENT
  • Mida de la font: Més gran Menor
  • Visites: 2900
  • 350 Comentaris
  • Imprimeix

Llegiu el text següent i expliqueu què és el deure. Expliqueu també si esteu d'acord amb l'autor i per què. Feu servir exemples.

«Entenc que la mentida és simplement una declaració intencionadament falsa dirigida a un altre home. Una declaració com aquesta és una mentida independentment de si perjudica o no algú. O, dit d’una altra manera, una mentida sempre perjudica algú, encara que no sigui una persona concreta; les mentides perjudiquen sempre la humanitat en general, perquè destrueixen la base de les normes socials [l’obligació de dir la veritat]. Fins i tot una mentida pietosa, una mentida que persegueixi un fi bo, pot merèixer el càstig d’un jutge (...) Si, per exemple, algú es proposa cometre un assassinat, i tu ho vols impedir mitjançant la mentida, seràs responsable de les conseqüències d’aquesta mentida [tingues present que les conseqüències no sempre són el fi que el teu acte buscava]. Però si sempre ets sincer no ets responsable de les conseqüències imprevistes d’aquesta sinceritat, siguin quines siguin.

Suposa per protegir algú que s’amagava d’un assassí a casa teva, has mentit quan aquest assassí t’ha preguntat si hi era. Suposa també que el teu amic havia advertit la presència de l’assassí, i ha fugit per la porta del darrere. Potser si haguessis dit la veritat l’amic hauria fugit mentre l’assassí el buscava a casa teva. Però l’assassí, convençut que no menties, topa amb el teu amic a la part del darrere quan ja marxava i el mata. En aquest cas, se’t pot considerar responsable de la mort del teu amic, fins i tot si no sabies que fugia.

En general, qui menteix, per bondadosa que sigui la seva intenció, és responsable de les conseqüències dels seus actes, per més imprevistes que puguin ser. Ja que la sinceritat és un deure que ha de considerar-se com la base de tots els altres deures dels homes en societat, perquè la norma segons la qual cal acomplir els deures, si s’admet cap excepció a ella, esdevé dubtosa i inútil. Ser sincer és, per tant, un sagrat manament de la raó, incondicionalment exigit i no limitat per cap conveniència.»

 

KANT, I. Sobre un presumpte dret de mentir per filantropia (adaptació lliure)

Tagged in: Ètica

Comentaris

  • Quim Costa Corbella
    Quim Costa Corbella Diumenge, 19 Març 2017

    El deure és una obligació que tú decideixes fer o no fer. perqu etu no saps si el lladre matarà a el teu amic llavors jo el qu efaria seria mentir perquè com que no ho saps el que passarà.
    també perque si li dius la veritat estaries traicionant al teu amic

  • Paula Bach Calsamiglia
    Paula Bach Calsamiglia Dissabte, 18 Març 2017

    Jo estic dacord amb el Kant. el nostre deure és una obligació. Si jo presento tard, aquest comentari, i vosté demana que l'entreguem 3 stemanes avanç, el meu deure és complir el que ens demana. si no ho presento les consequencies seran negatives i això ho haig d'exeptar. Les consequències de no fer, o fer el teu deure, no t'ha d'impedir dir la veritat, ni deixar de fer les teves obligacions. És important di la verita i no ens hem de dependre de les consequencies de fer les coses que vols fer.

    Ho sento molt per el retard :(

  • Joan Cebrián Calvo
    Joan Cebrián Calvo Dijous, 16 Març 2017

    El deure és una obligació que seguiex l'esser humà per fer el que esta be
    Mentir sol estar malament, pero en la meva opinio si es per aconsegir un fi major esta
    justificat.
    En conclusio la mentira es dolenta a no ser que a trabes de ella pugus aconsegir alguna cosa bona.

  • Blanca Estrada Gonzalez
    Blanca Estrada Gonzalez Dimarts, 14 Març 2017

    mentir*

  • Blanca Estrada Gonzalez
    Blanca Estrada Gonzalez Dimarts, 14 Març 2017

    mentir*

  • Blanca Estrada Gonzalez
    Blanca Estrada Gonzalez Dimarts, 14 Març 2017

    No estic d'acord amb el autor perquè jo crec que no hauriem de mentir mai però en aquest cas no podries saber quines serien les conseqüencies. Per tant, si el teu amic es mort perquè el mata un lladre no seria la teva culpa ja que tú no podies saber el que passaria. El deure és una obligació que tú decideixes fer o no fer. Per exemple si vols arribar a un lloc molt alt doncs et compromets a estudiar i fer moltes coses i per tú és una obligació en canvi, si vols tenir un treball però no guanyar molts diners doncs estudiarias però no et comprometrias a treure la major nota a un examen. No mentir és un deure però hi han certs casos en el que has de enrir

  • Anke Zhang
    Anke Zhang Dimecres, 01 Març 2017

    Jo crec el deure es obligacio per nosaltres,en canvi donare el valor。
    en aquest text si digues la mentira potser salvares el teu amic,pero encanvi si no hi ha una consequencia el pensement nostre sempre dir la veritat,pero si hi ha una consequecia dapent si es veritat o mentida。
    I per text si digues mentida mai no sabres quel l’asassi pot matar el teu amic qualse vol manera,pertant i es el final。
    que en de sempre dir la veritat。
    【professor,que el meu ordinador no funciona amb accens:(

  • Ignasi Lasheras Quintas
    Ignasi Lasheras Quintas Dilluns, 06 Març 2017

    Bé!

  • Julia Bonet Freixinet
    Julia Bonet Freixinet Divendres, 24 Febrer 2017

    El deure és una obligació moral, és a dir, allò que et sents obligat a fer simplement perquè creus que es el correcte.
    Jo crec que Kant en part té raó i en part no, ja que, com diu, les conseqüències dels teus actes, tan si dius la veritat com si menteixes. Per tant, jo crec que has d'actuar segons tu creguis que és millor. Per una altra part, el més moralment correcte és dir la veritat independentment de la situació, encara que moltes vegades dir la veritat pot ser pitjor que dir una mentida.

  • Ignasi Lasheras Quintas
    Ignasi Lasheras Quintas Dimarts, 28 Febrer 2017

    En primer lloc, Júlia, deixes una frase inacabada: "Jo crec que Kant en part té raó i en part no, ja que, com diu, les conseqüències dels teus actes, tan si dius la veritat com si menteixes"... Hauries de rellegir el que escrius amb atenció.

    A mode d'exemple, Kant diu que hem de dir sempre la veritat. Per tant no pots dir simplement que "en part té raó i en part no". Només que hi hagi algunes ocasions en les que cal mentir, aleshores Kant ja no té raó en absolut (perquè ell diu que SEMPRE cal dir la veritat).

    I, per acabar, cal pensar una mica més a fons. Quan dius " jo crec que has d'actuar segons tu creguis que és millor" estàs fugint d'estudi, perquè l'objectiu del text i de l'assignatura és pensar què hem de creure que és millor; en a1quest cas, mentir o dir la veritat. L'ètica demana que justifiquis les teves creences, no n'hi ha prou amb tenir-les.

    També has d'aclarir aquesta frase: "el més moralment correcte és dir la veritat independentment de la situació, encara que moltes vegades dir la veritat pot ser pitjor que dir una mentida.". Sembla contradictòria.

    Reescriu el comentari, si us plau

  • Jofre Moncau Busquets
    Jofre Moncau Busquets Diumenge, 19 Febrer 2017

    Per mi el deure és la capacitat de fer alguna cosa amb lògica, encara que les seves conseqüències puguin ser positives o negatives. El deure va junt amb els valors de cada persona i els de la societat on vivim. Jo estic d'acord amb Kant (que la mentida encara que sigui bondadosa pot ser dolenta en les conseqüències). Però en el cas del assassí, l'amic també es podria haver quedat a casa i si al obrir la porta hagués contestat la veritat, l'assassí hagués entrat i l'hagués matat. Encara que tu haguesis dit la veritat i lo millor pel teu amic, ell s'hagués mort per culpa teva. Per tant les conseqüències d'aquesta veritat també haguéssin estat negatives.

  • Ignasi Lasheras Quintas
    Ignasi Lasheras Quintas Diumenge, 19 Febrer 2017

    Jofre, el significat de deure és el que és, i no és el que dius. I precisament Kant vol mostrar amb aquest text que no podem saber quines seran les conseqüències dels nostres actes abans de decidir. Torna a escriure el comentari amb la definició de deure que vam donar a classe i tenint en compte això

  • Alvaro Cucurull Quintanilla
    Alvaro Cucurull Quintanilla Dijous, 16 Febrer 2017

    El deure es una obligació que em de complir, siguin les que siguin les conseqüencies. com a essers humans em de dir la vearitat, perque aixì les conseqüencies encara de que siguin desfeborables no ens poden pecar per culpables, perque nosaltres em fet el bé, es a dir el que calia, que és NO MENTIR
    CORRECCIÓ

  • Ignasi Lasheras Quintas
    Ignasi Lasheras Quintas Dimecres, 01 Març 2017

    On toca, si us plau

  • Convidat
    Jan Bailo Llado Dijous, 16 Febrer 2017

    Jo consideraria que una situació es extrema quan per exemple, dir tota la veritat pot posar en perill la salut física o mental d’una persona.
    Consideraria que es millor no dir tota la veritat en aquells casos en el que l’efecte de dir tota la veritat pugui representar, i comportar, una situació pitjor . Com que es tracte d’una opinió subjectiva, i molts delicada, es per això que no es fàcil avaluar si es correcte o no, no dir tota la veritat.

  • Ignasi Lasheras Quintas
    Ignasi Lasheras Quintas Dijous, 16 Febrer 2017

    Jan, agrairia que les teves respostes les fessis on toca, a continuació del comentari original. Ho he demanat un milió de vegades a classe.

    D'altra banda, com s'entén que en dos comentaris que fas l'un immeidatament després de l'altre, diguis, en l'un "estic d´acord amb el autor amb la part de que sempre hauríem de dir la veritat" i en el següent "es millor no dir tota la veritat en aquells casos en el que...". En què quedem?

  • Convidat
    JAn BAilo Llado Dimecres, 15 Febrer 2017

    El deure es la obligació moral de duna persona.
    Per exemple si un amic meu la deixat la seva parella i esta molt trist però jo estic a un cine, el que hauria de fer jo es anar a casa el meu amic a consolar-lo igualment que margades molt la pel•lícula i fos la millor del mon.
    Jo estic d´acord amb el autor amb la part de que sempre hauríem de dir la veritat.

  • Ignasi Lasheras Quintas
    Ignasi Lasheras Quintas Dilluns, 06 Març 2017

    Pots comentar l'exemple de Kant?

  • Joan Morera Ausin
    Joan Morera Ausin Dimecres, 15 Febrer 2017

    El deure es una obligació moral independent de les opinions externes o la llei. S’ha de complir siguin quines siguin les conseqüències. Una exemple de deure moral seria ajudar a la teva mara a fer el sopar quan arriba cansada de treballar. Jo no estic d’acord amb aquet text, ja que es molt general i hi ha moltes situacions en les quals mentir pot estar justificat. Per exemple pràcticament tots els pares menteixen als seus fills sobre el papa Noel perquè opinen que es un mitja per arribar a un fi que seria la felicitat dels fills. En moltes altres ocasions es pot veure de la mateixa manera, mentir es el mitja per arribar a un fi millor. Tampoc estic d’acord amb l’autor perquè es basa en la llei per argumentar la seva opinió quan la llei no te perquè ser una veritat absoluta.

  • Ignasi Lasheras Quintas
    Ignasi Lasheras Quintas Dijous, 16 Febrer 2017

    Molt bé, Joan. Un comentari amb caràcter. Et vull fer notar dues coses: l'exemple dels nens és molt clar, també en favor de Kant. Defensar la mentida implica no confiar en la fortalesa moral dels altres. En particular, no confiem que els nens siguin capaços d'afrontar el món tal i com és, i per això el disfressem amb algunes llegendes. Però i els adults? No podem confiar en la rectitud moral dels adults? Hem de dir mentides per fer el bé en un món d'adults?

    En segon lloc, la darrera idea del teu comentari és errònia (encara que m'agrada la contundència amb què l'exposes). Kant no es basa en la llei, Kant diu que la llei es basa en la veritat (en la confiança). Dit d'una altra manera, si la veritat no és una norma les persones no podem confiar les unes en les altres i la societat s'enfonsa.

    De la pregunta que t'he fet, què en penses? Hem de dir mentides per fer el bé en un món d'adults?

  • Per poder enviar comentaris primer has d'iniciar sessió

Deixa el teu comentari

Convidat
Convidat Dijous, 30 Març 2017